بیمارستان



لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترین وبلاگ علمی و آدرس amirhoseyngavipanghe.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

بیمارستان

 

نقش بیمارستان در جامعه سالم با تأکید بر منابع نیروی انسانی

 

در سالهای اخیر تخصص منابع انسانی سیطره خود را بر همه فعالیتهای سازمانی بخصوص در سازمانهای ارائه کننده خدمات بهداشتی، درمانی همانند بیمارستان افزایش داده است. بعضی از بیمارستانها وظایف مدیریت انسانی را به عنوان عامل اساسی در اجرای استراتژیهای خدمات بهداشتی ـ درمانی جهت تحقق رسالت و اهداف سازمانی خود دانسته و آن را به عنوان مزیت رقابتی خود مطرح می کنند. این موضوع اصل مدیریت در قرن بیست و یکم خواهد بود. اگر ما عوامل درونی (1ـ منابع انسانی 2ـ ساختار فیزیکی 3 ـ تجهیزات و مواد مصرفی) و عوامل بیرونی (سیاسیـ اجتماعی ـ مدیریتی) اداره بیمارستانها را برشماریم، بدلیل این که نقش توسعه منابع انسانی باعث تأمین کمی و کیفی سایر عوامل می شود باید این اصل را پذیرفت که نیروی انسانی شالوده اصلی، هر سیستم بهداشتی درمانی در سطوح مختلف می باشد .

 

از منظری دیگر منابع انسانی در بیمارستانها به سه گروه تقسیم بندی می شوند :

 

1- گروه تخصصی : پزشکان ، پرستاران و....؛

 

2- گروههای پشتیبان و غیر تخصصی؛

 

3- بیماران و همراهان ایشان؛

 

در حقیقت توزیع صحیح آموزش و توانمند سازی نیروی انسانی در بیمارستانها در سه بعد، بازگرداندن سلامتی بیماران، حفظ سلامتی افرادسالم و ارتقاء سلامتی افراد سالم می تواند در رسیدن به جامعه سالم نقش بسزایی داشته باشد.

 

تمام جنبه های فعالیت یک بیمارستان از طریق رقابت، انگیزش و اثر بخشی بوسیله منابع انسانی پر نشاط و خلاق صورت می گیرد. از میان همه وظایف مدیریت، اداره منابع انسانی مهمترین هسته مرکزی این وظایف است. لذا توجه به داشتن مدیریت منابع انسانی که شاید چالشی در بعضی از بیمارستانها می باشد، امری الزامی است.

 

پس به همین دلیل بیمارستانها برای این که کارایی و اثر بخشی مؤثری در ارتقا سلامت جامعه داشته باشند لازم است برای اداره انسانها که تقریباً رقم هزینه جاری هر بیمارستان (حدود 70 درصد) را تشکیل می­دهد، از مدیران متعهد و متخصص منابع انسانی استفاده نمایند.

 

در این مقاله سعی می شود که، وظایف و فعالیتهای عمده مدیریت منابع انسانی بیمارستانها و چالشهای آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از جمله جذب کارکنان لایق و شایسته، برنامه ریزی آموزشی قبل و بعد از خدمت، طراحی و اجرای برنامه های بهبود بالندگی، طراحی و اجرای سیستمهای ارزیابی عملکرد کارکنان، کسب اطمینان از سلامت و بهداشت کارکنان.

 

از میان این عوامل بر آموزش و بالندگی منابع انسانی بیمارستان بطور اخص تأکید خواهیم کرد زیرا بیمارستانها یک سیستم پویا هستند و چون شرایط و اوضاع محیط بطور مداوم در حال تغییراست، برای وفق با این تغییرات و نیز رشد بالندگی در چهار متغیر: منابع انسانی، تجهیزات و تکنولوژی ، قوانین و مقررات و وجود فرهنگ سازمان نیاز به آموزش مؤثر و پویا دارند.

 

در پایان نتیجه خواهیم گرفت، عوامل منابع انسانی بصورت مستقیم و غیر مستقیم در تمامی مقاطع و سطوح می تواند بر ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی ، افزایش رضایتمندی بیماران و اقتصادی شدن اداره بیمارستانها و در نهایتسلامت اجتماعی و جامعه سالم کمک شایانی نماید.

 

نقش بهداشت محیط در بیمارستان

 

بیمارستان نهادی است بسیار ضروری که برای تداوم حیات و حفظ جان انسانها و بازگشت به تندرستی به تدریج در زندگی انسانها پدیدار گشته و همراه با تکامل علوم و فنون و مهارتها ، پس از گذشت سالیان دراز به شکل امروزی درآمده است. که در جوامع مختلف نیز با توجه به وضعیت اقتصادی آن جامعه و انتظارات گیرندگان خدمات ، شاهد تفاوت های فراوانی در بین بیمارستانها می باشیم و نکته قابل توجه اینکه در هر بیمارستانی در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی ، انواع عفونتهای نازوکومیال noso comial    ( در زبان یونانی noso  به معنای »  بیماری «  وcomeion  به معنای »مراقبت «  است )      شیوع پیدا می کنند . بنا به تحقیقات بعمل آمده در آمریکا ،‌ حدود5% بیماران بستری شده در بیمارستانها به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند که این امر بطور متوسط مدت زمان بستری آنها را  7-5  روز افزایش می دهد که در نتیجه حدود  750دلار هزینه درمان افزایش می یابد . این در حالی است که جهت کنترل عفونتهای بیمارستانی فقط به  5% این هزینه نیاز است . ازاین جا به صرفه بودن اقدامات کنترل عفونت بیمارستان مشخص می شود .

 

بهداشت محیط بیمارستان شامل کلیه اقداماتی است که از انتقال عوامل بیماریزای محیط خارج به داخل بیمارستان و بالعکس جلوگیری می کند . در این راستا عوامل محیطی همچون آب ، فاضلاب ، ‌زباله ،‌هوا، غذا و ... باید به نحوی کنترل شوند تا علاوه بر ایجاد محیطی سالم و بهداشتی ،‌ به بهبود بیماران نیز کمک نماید.

 

با توجه به تعریف بهداشت محیط و مسئولیت فردی در برابر سلامت افراد جامعه ، ‌رعایت مسائل بهداشتی در محیط کار بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد.

 

 

 

 

 

از این رو بهداشت محیط بیمارستانها رابطه مستقیمی با میزان شیوع عفونتهای بیمارستانی داشته که رعایت این امر به عهده بخش خدمات و نیز پرسنل شاغل می باشد. با توجه به واگذاری خدمات به بخش خصوصی و پایین بودن سطح آگاهی افراد به کار گمارده شده نسبت به خطرات کاری موجود در راستای کاهش عفونتهای بیمارستانی آموزش از جایگاه ویژه ای برخوردار می گردد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 16 آذر 1392 ] [ 2:37 بعد از ظهر ] [ امیر حسین قوی پنجه ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید لطفا نظر بزارین
آرشیو مطالب
آذر 1392
آبان 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 101
بازدید کل : 5926
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1


تماس با ما



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
از ما حمایت کنید