قاره استرالیا



لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترین وبلاگ علمی و آدرس amirhoseyngavipanghe.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

قاره ی استرالیا

 

قاره استرالیا کوچکترین قارهیکره زمیندر رده‌بندی هفت‌تایی قاره‌ها است. قاره در سراسر جهان یکسان تعریف نمی‌شود. تعریف همگانی قاره "تکه‌ای بزرگ و پیوسته از خشکی سطح زمین است."  با این تعریف قارهٔ استرالیا شامل استرالیااست و جزیره‌های کوچک نزدیکش مانند تاسمانیو گینه‌نورا شامل نمی‌شود. از دیدگاه تخصصی زمین‌شناسی، یک قاره شامل فلات قاره(نقاط زیر آب لایه پوسته زمین) هم می‌شود. بنا بر این تعریف جزیره‌های نزدیک استرالیا هم جزو قاره هستند چرا که آنها در فلات قاره قرار دارند.

 

اقیانوسیه

 

اقیانوسیه یکی از قاره‌های جهاناست که گروه‌های گوناگونی از جزیره‌های اقیانوس آرامرا در بر می‌گیرد. این گروه‌های جزیره‌ای از دیدگاه قوم‌شناسی شامل سه گروه پُلی‌نِزی، مِلانزیو میکرونزیمی‌شوند. جزیره نیوزلندکه بخشی از پلی‌نزی است و گینه نوکه بخشی از ملانزی است و همچنین کشور استرالیاهم جزئی از قاره اقیانوسیه به‌شمار می‌رود. شبه جزیرهٔ مالایا نیز گاه بخشی از اقیانوسیه نامیده شده. اقیانوسیه کوچک‌ترین قاره از دیدگاه مساحت خشکیو کم‌جمعیت‌ترین قاره پس از قارهٔجنوبگانمی‌باشد.

 

اقیانوسیه یک مفهوم جغرافیایی و گاه ژئوپلیتیک است. اقیانوسیه هم‌چنین یکی از هشت بومگاهبر روی کره زمین به‌شمار می‌آید.

 

از دیدگاه تقسیمات کشوری، اندونزیو تیمور شرقی، هم به آسیاو هم به اقیانوسیه تعلق دارند. استان پاپوآ و پاپوآی غربیدر کشور اندونزی جزئی از اقیانوسیه هستند. جزیره تیمور نیز (که از تیمور شرقی و استان تیمور غربیاندونزی تشکیل شده) به همراه جزایر ملوکو ملوک شمالیاندونزی هم جزئی از آسیا و هم جزئی از اقیانوسیه شمرده می‌شوند.

 

دین

 

دین چیره در اقیانوسیه دین مسیحیتاست. کیش‌های روح‌باورانهنیز در میان قبایل سنتی جزایر رواج دارد. به باور این کیش‌ها، روح‌های پلیدی وجود دارند که مردم را مسموم می‌کنند و باعث بدبختی و مرگمی‌شوند. در سرشماری‌های تازه در استرالیا و نیوزیلند بخش بزرگی از جمعیت، خود را بدون دین معرفی کرده‌است که گرایش‌های آنان در دسته‌هایی مانند انسان‌گرایی، بی‌خدایی، ندانم‌گراییو خردگراییجای می‌گیرد.

 

در تونگا زندگی روزانه به شدت زیر تأثیر سنت‌های پلی‌نزیایی و آیین مسیح قرار دارد. مشرق‌الاذکار بهاییان در تیاپاپاتایساموآ یکی از هفت بنای اصلی دینی بهایی در جهان است.

 

استرالیا

 

کشور مشترک‌المنافع استرالیا(به انگلیسی: Commonwealth of Australia)‏ کشوری است توسعه یافته در نیمکره جنوبی. این کشور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیاو ۴٫۶ برابر ایراناست. استرالیا یکی از قلمروهای همسوداست و در سال ۱۹۰۱ از بریتانیای کبیراستقلال یافته‌است. پایتخت استرالیا شهر کانبرااست، شهری که در آن مجلس کشور و خانهٔ فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دومریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعهٔاتحادیه کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) است.

 

سیدنی و ملبورندو شهر بزرگ استرالیا هستند. این کشور دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست و دور آن را از شرق، اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هندو از شمال چندین دریا و خلیج در بر گرفته‌است. استرالیا همچنین سرزمین اصلیِ قارهٔاقیانوسیهبه شمار می‌آید که کوچک‌ترین قارهٔ دنیاست.

 

تاریخ

 

به نظر آقای مهندس قبادی پایتختش سیدنی است بر پایه ی شواهد به جای مانده، حدود چهل و دو هزار سال قبل گروهی از مردمان شکارچی جنوب آسیا، برای یافتن غذا و شکار حیوانات، اندک اندک شروع به مهاجرت به سرزمین‌های جنوبی تر نمودند و از راه جزیره‌ها و کانال‌هایی که آسیا را به شمال استرالیا وارد می‌کند به شمال کوئینزلندوارد شدند و سپس با پراکنده شدن در سراسر استرالیا، قبایل مختلف بومیان استرالیارا پای نهادند. این مردمان، ده‌ها هزار سال بدون ارتباط با سایر مناطق دنیا در این سرزمین زیسته‌اند.

 

 

 

نخستین بار هلندیهادر سال ۱۶۰۶ میلادی شبه جزیزه کیپ یورک (Cape York Peninsula) در شمال کوئینزلند را اکتشاف کردند و در دهه‌های بعد، بیشتر مناطق شمالی و غربی استرالیا را مشاهده و ثبت نمودند. آبل تاسمانهلندی نام این سرزمین را هلند نوگذاشت. هلندیها خود علاقه چندانی به سکونت در هلندنو نشان ندادند و این سرزمین تا چندین دهه بعد دست نخورده باقی‌ماند.

 

در سال ۱۷۷۰ م. کاپیتان جیمز کوکدریانورد بریتانیایی، نواحی اطراف سیدنیدر شرق استرالیا را اکتشاف و ثبت کرد. کاپیتان آرتور فیلیپدر ۱۸ ژوئیه ۱۷۸۸ با یازده کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به حدود سیدنی رسید و ضمن اعلام این منطقه با نام نیو ساوت ولزبه عنوان یکی از مستعمره‌های بریتانیا، خود به فرمانداری آن برگزیده شد.

نظرات شما عزیزان:



[ دو شنبه 18 آذر 1392 ] [ 3:8 بعد از ظهر ] [ امیر حسین قوی پنجه ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید لطفا نظر بزارین
آرشیو مطالب
آذر 1392
آبان 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 5908
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1


تماس با ما



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
از ما حمایت کنید