طرز تهیه مرصع پلو



لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترین وبلاگ علمی و آدرس amirhoseyngavipanghe.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

مواد لازم :
برنج :  ۵ پیمانه ی پلوپز
ران و سینه مرغ :  ۵ /۱كیلو
خلال هویج :  ۱۰۰گرم
زرشك :  ۱۰۰ گرم
كشمش ریز پلویی :   ۱۰۰ گرم
پیاز :   ۱۰۰ گرم
خلال بادام :  ۱۰۰گرم
خلال پسته :  ۱۰۰ گرم
پوست نارنج یا پرتغال :   ۱۰۰ گرم بدون پوست سفید
زعفران دم كرده :   ۵ تا ۶ قاشق سوپ خوری غلیظ
روغن و كره :  به مقدار لازم
طرز تهیه :
این غذای خوشمزه و زیبا ممكن است كه زحمت بیشتری از سایر پخت برنج های دیگر داشته باشد، اما در مجالس و میهمانی های خاص وجود یك دیس مرصع پلو روی میز، حتما زیبایی سفره شما را چند برابر می كند.
ابتدا پوست نارنج یا پرتغال را به صورت ۴قاچ می بریم و با دقت پوست سفید رنگ را از پوست نارنجی رنگ جدا می كنیم و بعد با یك چاقوی تیز ۸ عدد پوست نارنجی را به صورت خلال باریك به اندازه ی چوب كبریت از قسمت عرض آنها، می بریم.
خلال ها را در آب می شوییم و در كاسه ای آب سرد ۲۴ ساعت خیس می كنیم. دقت داشته باشید كه طی این مدت ۳ تا ۴ مرتبه آب آن را باید عوض كرد. سپس ۲ پیمانه آب را با یك پیمانه شكر مخلوط می كنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش بیاید و شكر در آن حل شود. بعد خلال ها را در صافی می ریزیم و برای 1 دقیقه زیر آب سرد قرار می دهیم. بعد از خشك كردن آنها را به یكباره در شهد می ریزیم تا آنها نرم بشوند. خلال ها را كه كمی شیرین و نرم شدند در شیشه ای می ریزیم تا آماده باشد.
هویج را هم به اندازه چوب كبریت خلال می كنیم و بدون آنكه آن را در آب خیس كنیم، به همین شیوه طبخ می كنیم تا كمی شیرین و نرم شود. زرشك را به مدت ۱ دقیقه خیس می كنیم و در صافی می ریزیم و آن را قدری زیر آب سرد نگاه می داریم و بعد روی دستمال می ریزیم تا كاملا خشك شود. روغن را گرم می كنیم، زرشك را درون آن می ریزیم و با حرارت ملایم آن را در حدی كه پف كند، تفت می دهیم. كشمش را هم مانند زرشك عمل می آوریم. پیاز را به صورت خلال می بریم و روی یك دستمال می ریزیم و آن را جلوی پنكه یا كولر قرار می دهیم تا آب آن خشك شود، پیاز را درون روغن طلایی سرخ می كنیم. ۱۵ دقیقه قبل از كشیدن چلو، خلال بادام و پسته را جداگانه در ظرف آب سرد خیس می كنیم و بعد از صافی رد می كنیم. آنها را روی دستمال تمیزی می ریزیم تا قدری خشك بشوند.
سپس پوست مرغ را جدا و از وسط به دو نیم می كنیم و می شوییم. ۲ عدد پیاز را به صورت خلال های درشت خرد می كنیم و آنها را با ۱قاشق غذاخوری روغن كمی تفت می دهیم. حال مرغ ها را هم اضافه می كنیم و هر دو طرف آنها را كمی تفت می دهیم، نمك ، زعفران دم كرده، ادویه ی سبزیجات یا ادویه ی مرغ را می افزاییم و درب آن را می گذاریم. حرارت را به ۱ درجه ی سانتی گراد(اولین درجه كم) می رسانیم و مرغ را آرام و بدون آنكه آب اضافه كنیم، با بخار و آب پیاز در حدی كه له نشود می پزیم. بعد از پخته شدن تمام گوشت ها را از استخوان جدا می كنیم، كمی زعفران دم كرده، روی گوشت می ریزیم و بعد با كمی كره ی آب شده آن را تفت می دهیم تا براق و خوشبو شود.
برنج را كه از چند ساعت پیش خیس كرده بودیم، به صورت چلو می پزیم.
پیشنهاد می شود قبل از شروع میهمانی خلال ها را از صافی رد كنید و كنار دیس فلزی قرار دهید. با كمی فاصله خلال هویج را از صافی رد می كنیم و بعد پیاز و بعد كشمش و زرشك را به صورت ردیفی می ریزیم، مابین آنها تكه های فویل آلومینیومی قرار می دهیم تا با یكدیگر مخلوط نشوند. بعد یك فویل آلومینیومی روی سطح كامل دیس می كشیم تا آماده باشد و قبل از آنكه برنج را بكشیم، دیس را ۲دقیقه در فر قرار می دهیم تا همه یك جا گرم شوند.
باید توجه كرد زمانی كه می خواهیم دیس مرصع پلو را آماده كنیم، سرعت عمل داشته باشیم كه غذا سرد نشود. به اندازه ی ۳كفگیر از روی چلو می كشیم و بعد با زعفران دم كرده مخلوط می كنیم. دیس مناسب نسبتا بزرگی را كه بهتر است پایه دار باشد، آماده می كنیم. حدود سه چهارم از چلو را در درون آن می كشیم و بعد تكه های مرغ را كه در فر گرم مانده است، قرار می دهیم و یك چهارم برنج را روی مرغ به صورت مخروطی می كشیم. (می توانیم مرغ رو در ظرف جداگانه سرو كنیم یا ریش ریش كرده با مواد تزیین مخلوط كنیم و داخل برنج بریزیم. و یا قطعات مرغ رو به صورت درشت لابلای برنج بگذاریم و سپس روی برنج رو تزیین كنیم.)
به ترتیب رنگ آمیزی مواد را روی برنج تزیین میكنیم . میتوان یك نوار از برنج زعفرانی را بریزید و بعد خلال پسته، هویج، برنج زعفرانی، پیاز داغ، خلال بادام، برنج زعفرانی، زرشك، خلال نارنج، برنج زعفرانی، كشمش و برنج زعفرانی را كنار هم خیلی منظم كه با هم مخلوط نشوند قرار می دهیم. اگر دیس هنوز جای خالی داشت ، مواد را از سر تكرار می كنیم. كمی كره و روغن را گرم می كنیم و بعد روی برنج در حدی كه مرصع پلو خیلی چرب نشود، می ریزیم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 18 بهمن 1392 ] [ 9:40 قبل از ظهر ] [ امیر حسین قوی پنجه ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید لطفا نظر بزارین
آرشیو مطالب
آذر 1392
آبان 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 53
بازدید کل : 5878
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1


تماس با ما



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
از ما حمایت کنید